Reizen

Terug naar inhoudsopgave


Hoe wil jij dat de fietsbereikbaarheid van de gemeente Dronten zich ontwikkelt?

Behouden:

  • Brede fietspaden behouden ook in de toekomst met de snelle fietsen
  • Goede fietspaden behouden
  • Fietspaden zonder oversteekplaatsen (waar de fiets de hoofdpersoon is)

Versterken:

  • Goede fietspaden, goede aansluiting/overgang gemeentelijke provincieweg
  • Veilige oversteek Lisdoddeweg – Dronterweg
  • Utilitair fietspadennetwerk binnen en buiten dorpen --> belangrijk voor directe verbindingen. Onderhoud/beheer vraagt aandacht.
  • Recreatiegebieden bij Elburg naar Dronten trekken door goede fietspaden, met juiste begroeiing
  • Fietsverbindingen naar het oude land Elburg verbeteren en vergroenen - aantrekkelijke fietsverbindingen in het buitengebied
  • Aansprekender fietsnetwerk rondom Dronten/buitengebied 
  • Veilige oversteekplekken (kan de basisschool jeugd weer zelf naar school fietsen)

Toevoegen:

  • Meer fietspaden voor recreatie door het landelijke gebied. Bijv. over kavelpaden/werkwegen van de windmolens. Bijv. recreatief fietspad tussen Palingweg en Oldebroekerweg       
  • Verbinden fietspadgedeelten landelijk gebied.
  • Recreatiefietspad tussen Dronten en Swifterbant
  • Brugverbinding Lage Vaart Visentbos-Lage Vaartbos mede als onderdeel van te creëren rondje Dronten
  • Meer opgaande beplanting langs fietspaden t.b.v. windbreker
  • Recreatief fietspad tussen de Ketelweg en het Roggebotbos met brug/pont over de Hoge Vaart
  • Veel meer fietspaden door agrarisch gebied
  • Goede en snelle toekomstbestendige fietspaden tussen de kernen

Afstoten:

  • Bebouwde kom fietspaden goede tegels of asfalt
  • Niet meer fietspaden maken waarbij je op de linker weghelft uitkomt. Bijv.: de Zuid-de Meteoor. Fezanteendreef / de Fazant

Hoe wil jij dat de autobereikbaarheid van de gemeente Dronten zich ontwikkelt?

Behouden:

  • Goede doorstroming in bebouwde kom

Versterken:

  • Ontsluitingswegen bij groei
  • Uitbreiding naar 4vierbaans N50 (aansluiten A50) (meerdere keren aangekaart)
  • Toegangswegen van en naar Dronten
  • 2x2 baansweg Lelystad - Zwolle compleet maken
  • N307 Lelystad - Kampen 2x2
  • Meer overleggen met buurgemeenten over infrastructuur projecten

Toevoegen:

  • Oprit vanuit Dronten bij A6 zonder door woonwijk in Lelystad te hoeven
  • Eerst infrastructuur auto + fiets, dan pas bouwen. (zorg dat het niet vast loopt, beetje extra reistijd in spits mag wel)
  • Nieuwbouwwijk (Leidse Rijn) autobouw --> Auto's op centrale plek met maar een paar minuten loopafstand
  • Dubbelbaans maken van de Overijsselse weg N307                 

Afstoten:

  • Wegen volgens CROW handboek aanleggen. Ruimte = veiligheid. Krap = onveiligheid
  • Geld weggooien aan aanpassingen die vanwege de toekomstplannen toch overbodig zijn (rotondes N307)           
  • "Snelle" wegen maken door het dorp

Hoe wil jij dat de bereikbaarheid met OV van de gemeente Dronten zich ontwikkelt?

Behouden:

  • Goede treinverbinding Dronten - Zwolle

Versterken:

  • Bereikbaarheid in de latere uren: openbaar vervoer stopt nu in Lelystad waardoor je beperkt bent met de terugreis
  • Goede overstap station Zwolle. Nu max wachttijd +- 28 min.
  • Busverkeer door Dronten West

Toevoegen:

  • Frequenter bussen laten rijden ook vooral tussen Swifterbant/Biddinghuizen en Dronten
  • Bus naar Ketelhaven
  • Continu kleine busjes vervoer door en rondom dorpen. Soort hop-on hop-off 
  • Bus in Dronten West. Ten noorden van winkel centrum
  • Intercity Dronten – Schiphol
  • Intercity station i.v.m. overstap in Lelystad / Zwolle
  • De "oude" lijn 143 weer in ere herstellen
  • Bus naar station  + Harde + Elburg
  • Museum bus naar leuke musea

Afstoten:


Hoe zorgen we voor (meer) verkeersveiligheid in de toekomst van de gemeente Dronten?

Behouden:

  • Tijdig onderhoud
  • Brede rechte wegen zoals het kompas net zo veranderen als de oost 
  • Toegankelijkheid ook met rolstoel en scootmobiel

Versterken:

  • Gangbord-overloper. Duidelijke fietspaden
  • Doorgaande wegen bijv. Lelystad-Zwolle vierbaans maken met langzame wegen ernaast
  • Kruispunt Elbergerweg/Biddingringweg = gevaarlijk krijspunt
  • Rekening houden bij ontwerpen met mensen die een loop-of zicht beperking hebben
  • Veiligheid Ketelhaven voor voetgangers en fietsers bewaken bij groei

Toevoegen:

  • Voor veiligheidsgevoel geen fietstunnels: auto's over fietspaden heen
  • Centrum / De rede autoloos maken
  • Bredere parkeervlakken (niet alleen voor gehandicapten maar ook voor mensen die minder mobiel zijn)
  • Altijd de fiets als uitgangspunt nemen: fiets altijd overal voorrang, E-fiets + versnellingsfiets ..? Steile hellingen

Afstoten:

  • Verkeersborden te laag hangen of midden op de stoep zetten
  • Fietsers in de voorrang gooien. Zelf de SWOV pleit ervoor fietsers uit de voorrang te houden    
  • Overbodig veel verkeersborden plaatsen