Reizen
Terug naar inhoudsopgave
Hoe wil jij dat de fietsbereikbaarheid van de gemeente Dronten zich ontwikkelt?
Behouden:
- Brede fietspaden behouden ook in de toekomst met de snelle fietsen
- Goede fietspaden behouden
- Fietspaden zonder oversteekplaatsen (waar de fiets de hoofdpersoon is)
Versterken:
- Goede fietspaden, goede aansluiting/overgang gemeentelijke provincieweg
- Veilige oversteek Lisdoddeweg – Dronterweg
- Utilitair fietspadennetwerk binnen en buiten dorpen --> belangrijk voor directe verbindingen. Onderhoud/beheer vraagt aandacht.
- Recreatiegebieden bij Elburg naar Dronten trekken door goede fietspaden, met juiste begroeiing
- Fietsverbindingen naar het oude land Elburg verbeteren en vergroenen - aantrekkelijke fietsverbindingen in het buitengebied
- Aansprekender fietsnetwerk rondom Dronten/buitengebied
- Veilige oversteekplekken (kan de basisschool jeugd weer zelf naar school fietsen)
Toevoegen:
- Meer fietspaden voor recreatie door het landelijke gebied. Bijv. over kavelpaden/werkwegen van de windmolens. Bijv. recreatief fietspad tussen Palingweg en Oldebroekerweg
- Verbinden fietspadgedeelten landelijk gebied.
- Recreatiefietspad tussen Dronten en Swifterbant
- Brugverbinding Lage Vaart Visentbos-Lage Vaartbos mede als onderdeel van te creëren rondje Dronten
- Meer opgaande beplanting langs fietspaden t.b.v. windbreker
- Recreatief fietspad tussen de Ketelweg en het Roggebotbos met brug/pont over de Hoge Vaart
- Veel meer fietspaden door agrarisch gebied
- Goede en snelle toekomstbestendige fietspaden tussen de kernen
Afstoten:
- Bebouwde kom fietspaden goede tegels of asfalt
- Niet meer fietspaden maken waarbij je op de linker weghelft uitkomt. Bijv.: de Zuid-de Meteoor. Fezanteendreef / de Fazant
Hoe wil jij dat de autobereikbaarheid van de gemeente Dronten zich ontwikkelt?
Behouden:
- Goede doorstroming in bebouwde kom
Versterken:
- Ontsluitingswegen bij groei
- Uitbreiding naar 4vierbaans N50 (aansluiten A50) (meerdere keren aangekaart)
- Toegangswegen van en naar Dronten
- 2x2 baansweg Lelystad - Zwolle compleet maken
- N307 Lelystad - Kampen 2x2
- Meer overleggen met buurgemeenten over infrastructuur projecten
Toevoegen:
- Oprit vanuit Dronten bij A6 zonder door woonwijk in Lelystad te hoeven
- Eerst infrastructuur auto + fiets, dan pas bouwen. (zorg dat het niet vast loopt, beetje extra reistijd in spits mag wel)
- Nieuwbouwwijk (Leidse Rijn) autobouw --> Auto's op centrale plek met maar een paar minuten loopafstand
- Dubbelbaans maken van de Overijsselse weg N307
Afstoten:
- Wegen volgens CROW handboek aanleggen. Ruimte = veiligheid. Krap = onveiligheid
- Geld weggooien aan aanpassingen die vanwege de toekomstplannen toch overbodig zijn (rotondes N307)
- "Snelle" wegen maken door het dorp
Hoe wil jij dat de bereikbaarheid met OV van de gemeente Dronten zich ontwikkelt?
Behouden:
- Goede treinverbinding Dronten - Zwolle
Versterken:
- Bereikbaarheid in de latere uren: openbaar vervoer stopt nu in Lelystad waardoor je beperkt bent met de terugreis
- Goede overstap station Zwolle. Nu max wachttijd +- 28 min.
- Busverkeer door Dronten West
Toevoegen:
- Frequenter bussen laten rijden ook vooral tussen Swifterbant/Biddinghuizen en Dronten
- Bus naar Ketelhaven
- Continu kleine busjes vervoer door en rondom dorpen. Soort hop-on hop-off
- Bus in Dronten West. Ten noorden van winkel centrum
- Intercity Dronten – Schiphol
- Intercity station i.v.m. overstap in Lelystad / Zwolle
- De "oude" lijn 143 weer in ere herstellen
- Bus naar station + Harde + Elburg
- Museum bus naar leuke musea
Afstoten:
Hoe zorgen we voor (meer) verkeersveiligheid in de toekomst van de gemeente Dronten?
Behouden:
- Tijdig onderhoud
- Brede rechte wegen zoals het kompas net zo veranderen als de oost
- Toegankelijkheid ook met rolstoel en scootmobiel
Versterken:
- Gangbord-overloper. Duidelijke fietspaden
- Doorgaande wegen bijv. Lelystad-Zwolle vierbaans maken met langzame wegen ernaast
- Kruispunt Elbergerweg/Biddingringweg = gevaarlijk krijspunt
- Rekening houden bij ontwerpen met mensen die een loop-of zicht beperking hebben
- Veiligheid Ketelhaven voor voetgangers en fietsers bewaken bij groei
Toevoegen:
- Voor veiligheidsgevoel geen fietstunnels: auto's over fietspaden heen
- Centrum / De rede autoloos maken
- Bredere parkeervlakken (niet alleen voor gehandicapten maar ook voor mensen die minder mobiel zijn)
- Altijd de fiets als uitgangspunt nemen: fiets altijd overal voorrang, E-fiets + versnellingsfiets ..? Steile hellingen
Afstoten:
- Verkeersborden te laag hangen of midden op de stoep zetten
- Fietsers in de voorrang gooien. Zelf de SWOV pleit ervoor fietsers uit de voorrang te houden
- Overbodig veel verkeersborden plaatsen